Khamis, 17 Disember 2009

BENARKAH KONSPIRASI POLITIK KOTA BELUD

sebenarnya konspirasi politik di Kota Belud sudah lama berlaku sejak Zaman sebelum merdeka lagi. Emboh Ali seorang pejuang menentang penjajah inggeris dalam perang pendasan dinapikan perjuangannya sehingga tdk tercatat dalam sejarah disebabkan konspirasi, kerana beliau terkorban ditangan anak muridnya yang khianat iaitu Arshad (yang telah menjadi tali barut penjajah)pada ketika itu.

Kerana Strategi Arshad menjadikan Kota Belud dinasti kuasa politik keluarganaya dari keturunan banjar sehingga kini, ramai anak-anak muda yang berpotensi menjadi pemimpin dan taiko dalam dunia perniagaan menjadi korban konspirasi keluarga ini. Mereka seperti bangsa israil yang tidak berhati perut dan punya perasaan sanggup melakukan apa saja demi mengekalkan kuasa dinasti mereka.

Datuk Salleh daripada keturunan Arshad mengunakan stretigi pecah dan perintah, mencantas dan melebalkan pemimpin-pemimpin muda sebagai tidak berkebolihan, rasuah, membeli pemimpin-pemimpin yang menjadi mengsanya, telah menyebabkan rakyaat KB keliru dan tdk dapat membezakan antara pejuang yang benar-benar ikhlas dalam memertabatkan rakyaat kota belud dengan pemimpin yang berjuang hanya untuk mengekalkan dinasti mereka.

Dinasti ini sukar di robohkan kerana mereka mempunyai kekuatan dari segi kewangan dan harta benda hasil daripada kuasa politik daripada zaman sebelum merdeka hingga kini. Datuk Yahya lampong walaupun org luar KB pernah berjuang menentang dinasti ini dlm zaman berjaya, dan telah banyak memberi kesedaran kpd rakyaat Kb namun perjuangan tidak dapat diteruskan atas sebab masalah ekonomi.

Tan Seri Pendekar walaupun pernah menggalahkan SSK atas tiket Usno dan sokongan Tun Datuk Hj Mustapa namun kini akur disebabkan tidak punya kekuatan ekonomi dan dinasti. Datuk Musbah seorang pemimpin muda mempunyai latar belakang koprat yang dilahirkan oleh Tun Mustapah sebagai pemimpin di derah kota belud juga terpaksa akur disebabkan tidak mempunyai kekuatan ekonomi dan dinasti.

Walaupun dinasti Arshad di Kota belud pernah memegang jawatan tertinggi dalam kerajaan seperti TYT, Ketua Menteri Sabah, Menteri kabenet Negeri, wakil rayat Usukan, Tempasuk dan Ahli perlimen namun dinasti ini gagal membangunkan Kota Belud dan rakyaatnya disebabkan mereka langsung tidak mempunyai agenda memperjuangkan nasib rakyaat bahkan mereka sangup membiarkan rakyaat kota belud dalam kemiskinan supaya tidak dapat menentang dinasti mereka.

(KOMEN ANAK WATAN :BLOG KELAPA MAWAR )

Tiada ulasan:

Catat Ulasan