Rabu, 6 Januari 2010

DATUK SALLEH SAID WHO IS THE MONKEY ?


Semenjak dua menjak ini, isu “Who Is The monkey ?’ begitu mengambil tempat pada setiap perbicaraan para blogger di KB. Isu ini timbul ekoran daripada ulasan Ketua Umno Bahagian Kota Belud yang juga mantan Ketua Menteri Sabah, Datuk Salleh said Keruak (DSSK), tatkala diajukan pertanyaan kepadanya ,mengenai leteran para blogger di KB yang mempertikaikan kredibiliti dan kegagalannya menerajui perubahan UMNO KB, selain kegagalannya menyelesaikan beberapa permasalahan rakyat yang dikaitkan terus kepada kepimpinannya terutama isu pampasan projek jalan raya Bypass Kota Belud- Kudat yang dikatakan oleh orang kampung yang terlibat sebagai “pampasan kepada Pengemis”. Maka dilaporkan DSSK sebagai berkata “slowy-slowy catch the monkey”… Perlahan-lahan menangkap monyet…

Persoalannya sekarang ialah “who is the monkey”? kerana tabiat monyet ialah selalu membuat kacau, memporakkan hasil tanaman orang, tidak mempedulikan kesan kepada tabiat suka mengacaunya. Dan juga monkey sering dikatakan sebagai haiwan nakal dan bodoh. Maka rasanya adalah sudah terang lagi bersuluh , siapa monkey sebenarnya?..

Para blogger di KB, tidak sangat mempersoalkan peribadi dan sikap DSSK, tetapi yang menjadi isu bagi para blogger ini ialah apabila pendekatan DSSK dalam kepimpinannya di KB langsung tidak mengambil kira sensitivity masyarakat sejak dulu lagi. Projek jalan raya Bypass ini diilhamkannya benar-benar telah membuatkan rakyat di kg Labuan dan wakap begitu tertindas kerana ramai yang masih belum mendapat pampasan yang sepatutnya, selain dikatakan ada juga yang hingga kini belum menerima bayaran pampas an penuh atas tanah merakyang diambil untuk projek itu.

Satu ketika sewaktu menjadi Ketua Menteri, DSSK juga telah membangunkan tanah keluarganya di Kg. Tamau untuk dijadikan sebagai padang Golf, sedangkan Kg Terbabit masih lagi ketiadaan keperluan asas termasuk bekalan air bersih dan juga jalan raya beraspal..

Bukan itu sahaja, Keputusan DSSK ketika itu tidak memberikan cuti umum sempena kemangkatan bapa kemerdekaan Sabah Tun Mustapha telah benar-benar melukai hati penyokong setia pemimpin itu di Kota belud. Kerana dendam politik DSSK tergamak berbuat demikian.Isu ini masih mendapat tempat dihati masyarakat Kota Belud. Kerana bagi mereka Tun Mustapha adalah antara pemimpin di KB yang Berjaya mengangkat daerah ini ke mercu tanda yang tingggi. Oleh itu apabila DSSK digugurkan pada PRU-12 yang lalu, para penyokong Tun Mustapha bersorak gembira dan mengharapkan agar legasi keruak di KB tidak lagi dapat diteruskan.

Apa yang menjadi persoalannya ialah mengapakah DSSK tidak mengambil tindakan atas leteran dan ketidakpuasan hati rakyat dan blogger ini? Apakah kerana terlalu sibuk menyusun strategi untuk dicalonkan semula? Atau mungkin kerana sibuk berangan-angan untuk jawatan KM semula. Khabarnya satu memorandum sedang diusahakan untuk diserahkan kepada Ketua Menteri Sabah, Datuk Musa Aman dan PM, Datuk Seri Najib Tun Razak mengenai hal ini. DSSK seharusnya lebih bersifat terbuka dan gentlemen menghadapi sangkaan masyarakat di daerah ini.

3 ulasan:

  1. SSK ini patut diajar menghormati orang!

    BalasPadam
  2. salam sdri Idahan..

    Monyet bagi sesetengah orang lebih bijak dari manusia...dan kadangkala ia menjadi teman yang rapat bagi manusia.

    BalasPadam
  3. Hehehehe... adat dunia... teringat saya kepada lagu Scorpion...what you give, you get back!... Makanya, kalau berani mengkritik/melebel orang lain, sedialah untuk dikritik/dilebel juga.

    BalasPadam